Ayrton Senna: „Am cursele în sânge, sunt parte din mine, sunt viața mea!”

Ayrton Senna ar fi împlinit astăzi, 21 martie 2014, 54 de ani. El a rămas, însă, un mare campion care a câștigat, pe lângă trofee, inimile tuturor iubitorilor de Formula 1. Un alt mare campion al Formulei 1, Alain Prost, spunea despre el că tot timpul pilota peste limită. Chiar Senna, într-un interviu, povestea că, în vremea în care era coleg de echipă cu Prost, în sesiunea de calificare pentru grila de start a Marelui Premiu de la Monte Carlo, după câteva tururi s-a retras la boxe și nu a mai ieșit pe circuit pentru că, pur și simplu, se îngrozise de ceea ce realizase: fusese mai rapid decât Alain Prost cu peste o secundă și jumătate… Ayrton Senna a început sportul cu motor la patru ani, în 1964, cu micuțele dar extrem de nărăvașele karturi, iar în 1973, la 13 ani a debutat în campionatul de profil acasă, în Brazilia, la Interlagos. Atunci a primit în dar de la tatăl său o cască galbenă cu două dungi, una albastra și una verde, adică exact culorile din drapelul brazilian. Senna nu s-a mai despărțit niciodată de acea cască. După doar patru ani câștiga titlul continental al Americii de Sud la karting. În 1981, brazilianul se mută în Europa, mai exact în Marea Britanie, unde câștigă Campionatul Formulei Ford 1600. Trece apoi la Formula Ford 2000, unde se încununează campion al Marii Britanii și al Europei. În 1983 semnează primul contract în Formula 3, competiție pe care o câștigă cu mare ușurință, stabilind recorduri după recorduri care au stat în picioare zece ani de zile. Este momentul în care atrage atenția marilor echipe din Formula 1. Una dintre ele, Brabham, l-a vrut, însă un alt pilot brazilian, Nelson Piquet, aflat deja în curtea britanicilor, s-a opus.
Drumul spre glorie
Totuși, în 1984 debutează în Marele Circ cu micuța echipă Toleman, cu resurse tehnice și financiare limitate. Senna se confruntă aici cu nenumărate abandonuri. Însă brazilianul nu s-a lăsat. Adevărata sa valoare a fost dovedită în Marele Premiu al Principatului Monaco, cursa din acel an având loc pe ploaie. Plecat al treisprezecelea, Senna a avut o evoluție de excepție, iar în turul 19 îl depășește pe Niki Lauda, cel care avea să câștige campionatul în acel an, și urcă pe locul al doilea. Doar Alain Prostîi mai stătea în calea sa spre prima victorie din Formula 1când Jackie Ickx, directorul cursei de atunci, a decis să întrerupă cursa, motivând faptul că nu se mai putea concura în condiții de securitate. Practic, Senna a fost oprit din drumul spre prima sa victorie, pentru că în turul 31, când cursa a fost întreruptă, era cu câteva secunde pe tur mai rapid decât Prost. Toata viața sa Senna l-a criticat pe Jackie Ickxpentru decizia sa. Din 1985 și până în 1987 îl regăsim pe Senna la Lotus, iar după aceea a urmat gloria. 1988 trece la McLaren unde îl are coleg pe dublul campion de atunci, Alain Prost. De multe ori, competiția dintre cei doi a depășit limitele sportivității, însă asta doar pentru faptul că Ayrton dorea mai mult. Și obține primul titlu mondial chiar în acel an. Urmează altele două în 1990 și 1991, însă din 1992 monoposturile Williams sunt mai bune. Este și motivul pentru care în 1994, Senna semnează cu „Papa Frank”. Vine însă cursa de la Imola, din 1 mai 1994. În turul șapte mașina lui Senna refuză să mai poată fi controlată în virajul Tamburello, ieșind în decor, izbindu-se de zidul de beton la o viteză de 218km/h. Cu o secundă înainte, viteza era de 312 km/h. În urma impactului Ayrton Senna s-a rănit grav la cap. Avea 34 de ani…
Comentariile sunt închise trackbacks dar pingback-urile sunt posibile.