Senatorul Dănuț Bica cere urgentarea reabilitarii Gării Regale din Curtea de Argeș!

Obiectiv cu un potențial turistic deosebit, clădirea monument istoric a Gării din Curtea de Argeș este parte din istoria României Mari. Senatorul PNL de Argeș Dănuț Bica este de părere că, nu doar clădirea în sine este o valoare, dar odată cu reabilitarea acesteia, Gara Regală ar putea intra într-un circuit feroviar care ar duce la dezvoltarea zonei, Curtea de Argeș fiind singurul Oraș Regal din țară, locul în care sunt înmormântați regii României.

Senatorul liberal  reamintește că, în data de 18 mai 2020, Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicațiilor de la acea vreme, Lucian Nicolae Bode, a semnat contractul de finanțare pentru realizarea expertizei tehnice în vederea execuției lucrărilor de reparații, reabilitare şi restaurare a Gării din Curtea de Argeș, după ce, în 18 martie 2020, fusese încheiat contractul pentru elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI).

La doi ani de la semnarea contractului, situația este neschimbată, iar monumentul istoric realizat la cererea regelui Carol I se află în continuare în paragină. Senatorul Dănuț Bica atrage atenția că această clădire, care are o simbolistică specială atât pentru municipiul Curtea de Argeş cât şi pentru istoria ţării noastre, din cauza neglijenţei autorităţilor se găsește într-o avansată stare de degradare și cere ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Mihai Grindeanu, urgentarea demarării lucrărilor de reabilitare.

„Ținând cont de faptul că şi în prezent clădirea monumentală a Gării Regale din municipiul Basarabilor se prezintă în aceeași stare inacceptabilă, vă rog să dispuneți toate măsurile care se impun pentru urgentarea realizării lucrărilor de restaurare. De asemenea, în completare la răspunsurile formulate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii la întrebările mele pe aceeași temă din ultimii cinci ani, vă solicit să-mi comunicați care este stadiul derulării procedurilor legale de achiziție a proiectării și execuției lucrărilor pentru obiectivul ,,Reparații, reabilitate și restaurare clădire călători din stația CF Curtea de Argeș”, motivele care au condus la întârzierea acestora și care sunt termenele stabilite pentru finalizarea fiecărei etape a proiectului?

În prezent, deşi este o bijuterie arhitecturală şi este amplasată la confluenţa unor drumuri importante, această clădire, care are o simbolistică specială atât pentru municipiul Curtea de Argeş cât şi pentru istoria ţării noastre, din cauza neglijenţei autorităţilor se găsește într-o avansată stare de degradare. Tencuiala de pe pereți este în multe locuri căzută, plouă prin acoperiș, ceasul Paul Garnier amplasat pe fațada dinspre peroane, asemănător celui din Gara Centrală din Paris, nu mai funcționează, iar maiestuosul candelabru de cristal care lumina sala de așteptare, încăpere în care se ţineau odinioară cele mai frumoase baluri ale acelor vremuri, a fost transferat la Regionala CFR Craiova, Gara din Curtea de Argeş pierzând astfel un element decorativ excepţional. Pentru a nu se vedea starea deplorabilă a clădirii, în luna decembrie 2017, cu ocazia funeraliilor Regelui Mihai I, pereții exteriori ai acesteia au fost acoperiți cu mashuri, care ulterior s-au desprins de pe ziduri.”, atrage atenția senatorul liberal.

Potrivit răspunsului primit de la minister, majoritatea avizelor sunt luate iar investiția de 15,3 milioane lei este în stadiul de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, urmând ca lucrarea să fie introdusă în Programul de investiții finanțat din surse proprii al CNCF „CFR” SA. Din acel moment lucrările de reabilitare nu ar trebui să depășească 24 de luni.

 Gara din Curtea de Argeș, monument cu valoare arhitecturală

Gara din Curtea de Argeș, a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care a avut loc și punerea în circulație a căii ferate Pitești-Curtea de Argeș. A fost construită în mai puțin de unsprezece luni, la cererea Regelui Carol I, fiind proiectată de arhitectul italian Giulio Magni în colaborare cu Elie Radu, eminentul inginer care a fost coordonatorul întregului ansamblu de lucrări feroviare din zonă (linia Pitești-Curtea de Argeș, superbele gări din Bascov, Merișani, Băiculești și Curtea de Argeș și alte elemente de construcție specifice). De altfel, deși Elie Radu, un adevărat artizan al Căilor Ferate Române, a proiectat și construit 60 de gări, cea din Curtea de Argeș îi validează la nivelul maxim talentul, pus la o laltă cu cel al cunoscutului arhitect francez Andre Lecomte de Nouy.

Clădirea Gării din Curtea de Argeș a fost declarată monument de arhitectură, având un design care o face să fie unică în România. Este o construcție extrem de frumoasă, realizată după un model original francez, combinat cu elemente în stil neoromânesc, dar împodobită și cu decorațiuni care duc cu gândul la palatele din Andaluzia.

Gara a fost înființată şi cu scopul de a înlesni deplasarea membrilor familiei regale la Mănăstirea Curtea de Argeş, după alegerea acesteia de către Regele Carol I drept necropolă regală. A primit supranumele de „Gară Regală” pentru că toţi suveranii României înmormântaţi la Curtea de Argeş, cu excepția lui Carol al II-lea și a Reginei Elena, au fost aduşi în oraș cu trenul.

Biroul Parlamentar al senatorului Dănuț Bica

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Comentariile sunt închise trackbacks dar pingback-urile sunt posibile.